“Difusions Fantasmes” és la
productora de Mingu i Tristram (Xavier Capdevila i Gerard López), sorgida arran
del programa de ràdio “Fantasmes” de Ràdio Ona (1989-2002). El primer vídeo és ING-ING, del 1997 i va ser una
coproducció amb TVO.
ING-ING narra en clau de cinema mut, una cursa esbojarrada
amb diferents proves esportives, que adopten el nom amb anglès (sempre acabats
amb ING) que s’estructura amb una suma de gags. Mingu i Tristram van concebre
la pel.licula per presentar-la al Festival Internacional de Cinema de Muntanya,
on es va projectar dins de la categoria amateur.
ING-ING és va coproduir conjuntament amb Televisió d’Osona
(TVO) i la majoria d’emplaçaments són de la
Vall del Ges, però també n’hi ha al Ripollès, Vallès
i Barcelona. Va tenir un pressupost gegantí: 54 mil pessetes de
l’època.
E/CN.4/1996/9 page 27, la nostra última
participació al festival Julius. Amb un curt tenyit d’actualitat, molt cru i
una mica transcendental.
En l’edició de 1995 es produí
finalment una inflexió en la participació i, per primera vegada després de
molts anys d’increment constant, baixava el nombre de films a concurs: quinze i
tres espots. Aquesta davallada no fou cap sorpresa pels organitzadors ja que, a
aquestes alçades, el format cinematogràfic subestàndard pràcticament havia
desaparegut. I, si es trobava encara pel·lícula de super-8 a Vic era gràcies
als esforços del fotògraf Francesc Jiménez que procurava de tenir-ne un estoc
per als romàntics i esforçats participants del «Julius» en la seva botiga de la
rambla del Passeig.
L’edició d’aquest any, la novena,
es féu també al Teatre Atlàntida en les dues sessions i l’horari de costum, els
dies 9 i 10 de desembre. La novetat d’aquest any era l’increment en el nombre
de premis, que pujava a tretze després de la creació de dos guardons més: el
premi «Saul Bass»,58 als millors títols de crèdit, i el premi «Osborne el
toro», dedicat a reconèixer el millor cartell. El jurat estava format per Miquel
Bofill, representant d’Ull Cluc; Ferran Blancafort, arquitecte; Manel Gausa,
actor; Vicenç Pascual, historiador, i Andreu Roca, representant del Casino de
Vic.
Unes cinc-centes persones van
assistir a les dues sessions de projecció i al lliurament de premis que es va
fer, com de costum, al final de la sessió del diumenge. Aquest darrer acte va
ser presentat per les components del grup d’animació vigatà La Serpentina. El
popular actor Manel Gausa, actuant com a portaveu del jurat, va remarcar que el
descens en la participació havia anat acompanyat també per una minva en la
qualitat dels films i va reconèixer que l’elecció del millor film havia estat
una tasca difícil «ja que no n’hi havia cap que destaqués dels altres». Malgrat
tot, els organitzadors es mostraren satisfets ja que l’assistència de públic es
mantenia en un nivell molt alt. Miquel Pérez i Mas. "Text i context. El
concurs de cinema amateur "Julius". Ausa (en línea). Vol 22, Núm.
155, p. 39-67.
E/CN.4/1996/9 page 27, vam
aconseguir els premis «Lluíiiiis» i «Bis-B».
Fitxa tècnica i artística
E/CN.4/1996/9 PAGE 27
direcció i producció
Jordi Campàs
Ramon Parramon
actor
Gaitetà Serrat
direcció fotografia
Ausió Martín
veus en off
Pere Puig
Antonio Salinas
Silvia Capdevila
Tomàs Quintanilla càmera Súper 8 Canon 1014 XL-S
"Verano asul" la nostra tercera pel·lícula en Súper 8, aquesta vegada vam canviar
de registre. Deixarem de fer produccions complicades i pseudo transcendentals, passant a fer un cinema més directe i senzill... I sembla que va funcionar; ens van donar el premi «Pitet de Bava» a la pel·lícula més votada pel públic i al millor cartell. Caldria
remarcar que era el primer cop, en 7 edicions de festival, que un curt guanyava el premi de la votació popular
i alhora no rebia cap reconeixement del "selecte" jurat. Ens van donar el del millor
cartell per quedar bé, com ens van acabar confessat en Joan Serrat i en Miquel Bofill, dos dels personatges que manegaven el festival.
L’edició de 1994 va ser la que va enregistrar la major
participació de totes: 19 films, un més que en l’edició anterior. El tema d’enguany
s’havia de basar en la coneguda història d’amor i rivalitats familiars del Romeu
i Julieta de Shakespeare. Les projeccions es feren al Teatre Atlàntida per
tercer any consecutiu, el dissabte 10 i el diumenge 11 de desembre del 1994. Cada sessió
anava precedida per la projecció dels espots que anunciaven els inevitables
«productes Julius».
La lectura de l’acta del jurat i el lliurament de premis es feien després de
les projeccions del diumenge. En l’habitual roda de premsa que els
organitzadors celebraven al Casino de Vic pocs dies abans de les dates del
concurs, s’informà del manteniment del preu de l’entrada en dues-centes
pessetes per a cada sessió: «un import ridícul, tenint en compte que tots els
curtmetratges que es projectaran són de rigorosa estrena mundial». També
es va fer públic l’acord amb TVO (Televisió d’Osona) per difondre a través d’aquesta
emissora comarcal una selecció de curtmetratges d’edicions anteriors.
El jurat d’aquest any estava format per Miquel Bofill, Toni
Carmona, Anna Palomo, Joan Puigdollers, Andreu Roca i Quim Vilarrasa.